Sprzęt do wideokonferencji - na co zwrócić uwagę?

Artykuły

Sprzęt wideokonferencyjny dla lepszej komunikacji

Firmy prowadzące globalną działalność muszą zapewnić wszystkim członkom swojego zespołu możliwość swobodnej komunikacji, nawet jeśli pracują oni w różnych miejscach kuli ziemskiej. Niezastąpionym narzędziem okazuje się sprzęt do wideokonferencji - daje on uczestnikom spotkania wrażenie siedzenia przy jednym stole, a więc ułatwia proces wymiany informacji. A jednak na rynku dostępność różnorodnych rozwiązań jest tak ogromna, że laik może z łatwością kupić sprzęt, który nie sprawdzi się w jego przypadku. Na co więc zwracać uwagę?

Jakie wymagania musi spełnić sprzęt do wideokonferencji?

Wizerunek firmy budować można nie tylko profesjonalną obsługą klienta, produktami najwyższej jakości i pięknie urządzonym biurem, ale także dzięki zapewnieniu doskonałej komunikacji pomiędzy klientem czy partnerami biznesowymi, a pracownikami przedsiębiorstwa. Tak więc służący temu celowi sprzęt powinien być przede wszystkim niezawodny - oferować doskonałą jakość obrazu i dźwięku, a także pozwalać na niezakłócone prowadzenie rozmów, negocjacji czy konferencji. Drugim ważnym aspektem jest łatwość obsługi. Sprzęt powinien być obsługiwany wręcz intuicyjnie. A jak osiągnąć ten efekt?

Jaką kamerę kupić?

Dobrej jakości kamera, jeżeli nie jest zintegrowana z systemem video, powinna być dopasowana do naszej sali. Jej umiejscowienie należy tak zaplanować, aby objąć wszystkich uczestników spotkania. Różne kamery mają różne kąty patrzenia, warto na to zwrócić uwagę. Większość kamer ma rozdzielczość FullHD, która stopniowo będzie zastępowana rozdzielczością 4K. Niemniej nie zawsze zakup kosztownej kamery o wysokiej rozdzielczości jest zasadny, pociąga to za sobą konieczność przygotowania peryferii, które przeniosą 4-krotnie większą ilość danych. Tyczy się to okablowania, sprzętów matrycujących video oraz łącza internetowego.

Parametry, które docenimy po pewnym czasie użytkowania:

  • zdalna regulacja PTZ (pan, tilt, zoom), umożliwia elektryczne regulowanie obrazu (również automatyczne) oraz możliwość zapisywania pozycji „ulubionych” - presetów; 
  • tryby pracy - dobra kamera powinna oferować różne tryby pracy, które z łatwością dopasują się do warunków i wymagań uczestników konferencji; (np. HDR, selektywna regulacja kontrastu); 
  • funkcja automatycznej regulacji ostrości i jasności - pozwoli to uniknąć konieczności ręcznego dostosowania tych parametrów przed lub w trakcie trwania konferencji; 
  • obiektyw szerokokątny ułatwi prowadzenie konferencji w szerszym gronie, obejmując wszystkich jej uczestników.

Jak wybrać mikrofon?

Dopóki użytkownik korzysta w trakcie wideo-konferencji ze swojego laptopa i wbudowanego mikrofonu jakość dźwięku jest wystarczająca. Jakość „zbieranego” głosu urasta do rangi problemu ze słyszalnością już w gronie 3-4 osób, o większej ilości nie wspominając. To najczęstsze problemy z którymi zgłaszają się do nas firmy. Szczególnie istotne jest to przy spotkaniach zarządu, gdzie czas jest cenny a potknięcia jakościowe niedopuszczalne.

Prawidłowe zebranie głosu od wszystkich uczestników to priorytet przy komunikacji wideo. Obraz nawet jak jest niskiej jakości to pozwala odebrać nam najważniejsze elementy, natomiast kłopoty z dźwiękiem automatycznie rozkładają spotkania „na łopatki”.

Stosowanie cyfrowych mikrofonów powierzchniowych i skrupulatna ich kalibracja pozwala na doskonałe pokrycie sali i wysoką zrozumiałość mowy dla uczestników zdalnych (np. Shure MXA310).

Mikrofonami można objąć nawet bardzo dużą salę konferencyjną, gdzie cyfrowo sterowane mikrofony mogą pokrywać różne obszary sali. Jeden mikrofon zbiera głos z okręgu o średnicy 9m. Mikrofony można zwielokrotniać powiększając ich pokrycie. Jest to idealne rozwiązanie do sal z ruchomym układem stołów lub instalacji, gdzie aspekty estetyczne nie dopuszczają lokowania mikrofonów na stołach.

Warto postawić na sprawdzone marki

Zalecamy najpierw określić swoje potrzeby, ilość sal wideo i ilość osób biorących w wideo konferencjach. Wypadałoby dobrze poznać własne standardy komunikacyjne. Jeżeli cenimy jakość połączeń i dysponujemy większym budżetem dobrze wybrać rozwiązania sprzętowe wiodących producentów: Polycom, Cisco, Avaya. Rozwiązania sprzętowe są dedykowane większym salom konferencyjnym (pow.12 osób). Zapewniają stabilną pracę i są objęte opieką serwisową na warunkach wymiany sprzętu NBD. Mówiąc o rozwiązaniach typowo wirtualnych warto wybrać rozwiązania uniwersalne umożliwiające połączenia z dowolnym komputerem i systemem video. Warto wykupić wirtualne pokoje konferencyjne o stałym adresie sieciowym, co ułatwia zestawianie cyklicznych spotkań. Należy dostosować infrastrukturę multimedialną sali konferencyjnej aby zapewnić odpowiednia jakość i ergonomię spotkań.

Stanisław Nowicki

Specjalista z dziedziny nowoczesnych technologii multimedialnych. Z zamiłowania akustyk.
Założyciel firmy hdcinema, za pośrednictwem której realizuje swoją pasję do dobrej jakości obrazu i dźwięku.

Oceń artykuł:
5.0 / 5
Ilość głosów: 1
Przeczytaj również
Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.